Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
07.01.2006 - 13:47
Lauantairuuhka City-marketin parkkipaikalla. Autojono kyntää lumikokkareiden ja ostoskärryjä lykkivien ihmisten joukossa. Mielessäni pyörii välttämättömien taloustarvikkeiden lista. Pyykkipulveria, tiskiainetta, viinipullo viemisiksi koska olemme menossa tapaamaan saaristossa asuvia tuttuja. Leipoakin pitäisi jossain välissä, sillä olen päättänyt ryhtyä monen vuoden tauon jälkeen tekemään ruokaleivät itse. Siinä säästää rahaa, on aina tekemistä niin ettei tarvitse laiskana maata, voi säännöstellä suolan saantia ja kotitekoinen leipä on yleensä hyvääkin. Kuten aina, pääni on täynnä kaikenlaisia henkilökohtaisia pieniä huolia, kuten että housut kiristävät vyötäröltä enemmän kuin viime viikolla, tukka on huonosti niin kuin kaikkina muinakin elämäni päivinä ja näytän muutenkin juuri niin typerryttävän arkiselta kuin millaiseksi itseni tunnenkin. Yhtäkkiä autoradiosta kuuluva musiikki havahduttaa minut. Väännän ääntä isommalle. En tunne kappaletta enkä tiedä kuka laulaa, mutta melodia kohottaa minut arkisten huolieni yläpuolelle ja  aiheuttaa sisimmässä resonanssin jonka koen mielihyvänä. Yhtäkkiä olen kiitollinen siitä, että saan olla täällä maan päällä ja  toimitella pieniä, varsin mitättömiä arkisia askareitani. Että minulla on korvat päässä ja kyky kuulla ja kuunnella ja iloita kuulemastani. Kun laulu päättyy, palaan hitaasti takaisin ruuhkaan ja muistan että videokasettajakin pitää muistaa ostaa. Tunnen rakastavani koko maailmaa. Kuuntelen vielä kuka tämä samettiääninen laulaja oli, painan nimen mieleeni ja lähden tekemään ostoksia. Aika pitkään melodian aiheuttama mielihyvä siivittää askeliani, mutta ruuhka on aikamoinen ja tielläni on jatkuvasti lauma törttöileviä ihmisiä jotka ovat tulleet markettiin näköjään vain juoruilemaan eivätkä tiedä että   jokaviikkoisesta ostoskoettelemuksesta kannattaisi yrittää selviytyä mahdollisimman nopeasti. Kassalla olen jo unohtanut koko laulun ja minulla on päällä ihan normaali lievä yleisärtymys koko kärsivää ihmiskuntaa kohtaan.

Mutta nyt vielä jälkeenpäinkin ihmettelen mikä vaikutus musiikilla meihin on. Eikö se ole aika kummallista, että jotkut tietynlaiset äänet voivat vaikuttaa niin voimakkaasti? Mihin se oikeastaan perustuu, että kaipaamme musiikkia? Eihän musiikissakaan kai ole varsinaisesti mitään järkeä. Ei sitä mihinkään tarvita. Voisimme aivan hyvin elää elämämme kuuntelematta yhtään ainoaa musiikkikappaletta.

Kotiin päästyä harrastin hiukan nettisurffailua ja luonnollisesti paljastui, että suloääni johon olin korvani iskenyt on joku noista kansainvälisistä megaäänistä jotka luultavasti liikuttavat kaltaisiani hattarapäitä ympäri maailmaa ja luultavasti jokainen itseäänkunnioittava musiikinystävä osaa kiertää tällaiset kultakurkut kaukaa. Mutta täältä voi käydä kuuntelemassa you raise me up, mikäli kiinnostaa. Minä olen kuunnellut sen nyt noin kymmenen kertaa ja parempi puoliskoni kävi äsken kertomassa että minulla on naama aivan tulipunainen. Ei voi mitään.
Tommi kirjoitti 07.01.2006 - 16:16
Jep jep... miten sen ilmaisisi? Olet oikeassa, että "oikeasti" iloa sinulle tuonut laulu on täyttä huttua. Se on kuin stereotyyppisin euroviisu tai Disney-piirretyn ykköshitti. Mutta meillä kaikilla on kaapissamme outoa musiikkia. Kun Teräsbetonin "Taivas lyö tulta" oli uusi, toivoin autossa jokaisella reissulla, että se tulvahtaisi korviini. Ja kun toiveeni toteutui, väänsin nappulaa oikealle. Siis miksi musiikki olisi turhaa tai tyhjänpäiväistä, jos se tuottaa nautintoa, vaikka nautinnon syytä ei pystyisi selittämään? Ehkä selitys löytyisi helpommin, jos ajattelee maailmaa ilman musiikkia... Ja täytyykö kaikki pystyä selittämään?
Maria kirjoitti 07.01.2006 - 16:34
Hei Kirsti.
Hetken ajan jo ajattelin, että olit kuunnellut samaa laulua kuin minä, mutta ei. Joshin kappale on kyllä moninkertaisesti parempi kuin 99% euroviisuista, mutta Disney-musiikista se kävisi. Esimerkiksi Elton Johnin " Can you Feel the Love Tonight" on huikea disneykappale. Pysähdyn joka kerta askareissani jne. varta vasten kuuntelemaan sitä. Elokuvaa en ole nähnyt.

Mutta kappale, jota tarkoitin on (luulen) Lara Fabianin "It's a wonderful life"(luulen). Kappaleen tulkinta... sanat... täydellistä. Sitä soitetaan muistaakseni NOVAlla.
Kirsti kirjoitti 07.01.2006 - 16:41
Oijoi Maria, nuo ovatkin hienoja kappaleita kummatkin. Minäkin teen samoin, pysähdyn kuuntelemaan jos sattuvat tulemaan radiosta. Sotii vain jotenkin omaa minäkuvaa vastaan innostua kappaleesta josta on innostunut noin miljardi muutakin ihmistä. Ja sitten taas toisaalta: miten lohdullista kyetä innostumaan samasta asiasta kuin niin monet muutkin.

Terve, Tommi,Pimpeli pom. Minä tulin tutuksi Teräsbetonin kanssa vasta kun Idolsien teennäinen Ilkka sen esitti.

Onneksi kaikkea ei tosiaan tarvitse selittää, yritin vain ilmaista miten yhtäkkiä kaiken arkisen puuroni keskellä havahduin tajuamaan että maailmassa on musiikkia ja musiikki tuottaa iloa joka on konkreettista ja todellista.

Tui kirjoitti 07.01.2006 - 17:07
Grobanilla on hieno ääni, ei siinä mitään. Kappale on juuri sellainen, jonka uskonkin kohottavan mieltä. Ja jos ait siitä voimaa kauppareissulle, niin sitä parempi. Kyseisessä kappaleessa parasta oli minun mielestäni irlantilaisvaikutteinen alku. Huonointa se, että nyt yhden kuuntelukerran jälkeen se jäi soimaan päähän.

Musiikki on hyvä mielen nostattaja. Minusta on ihan sama onko lempilauluni esittäjä maailmankuulu vai pienelle piirille tuttu, pääasia että laulu koskettaa tai sopii tunnelmaan. Tosin joskus maailmantähdiltä vaaditaan paljon enemmän minun vakuuttamisekseni.

Eikös kaikilla ole musiikillisia pikkuhäpeilyn aiheita. Minä pidän esimerkiksi Eero, Jussi & the Boyseista. Ja Idols-Ilkan Teräsbetoni veto oli kauhea, aito on itseasiassa mainio, vaikka en musiikkityylin ystävä olekaan.
Louhi kirjoitti 07.01.2006 - 17:15
Musikaalinen katharsiskin on täyttä totta. Irlantilaissävytteinen alku säväytti. Loput laulusta rauhoittivat myllertävää mieltäni. Olen samilla linjoilla Tuin kanssa: kuuntelen ja nautin, olkoon se sitten mitä tahansa huttua,muiden mielipiteistä viis. Samaa toivon sinullekin, Kirsti. Tommin mielipiteistä viis. :)

Sitä paitsi makuasioista ei pidä kiistellä. Mikäli Tommi ei saanut musikaalista nautintoa t ä s t ä kappaleesta, toivottavasti hän sentään osaa nauttia j o s t a k i n musiikista.

Elämä ilman musiikkia on todella ankeaa.
Minulle käy miltei kaikki musiikki. Suomalaista humppaa en voi sietää enkä teknon jytkettä. Rumpukoneen rämistely ei mielestäni tosiaankaan ole musiikkia vaan rumpukoneen rämistelyä ;)


Rita kirjoitti 07.01.2006 - 17:25
Ihana laulu yksinkertaisuudessaan- Thank you for sharing! Kahta vertaa mukavampi tuota kertomaasi tarinaa vasten. Aah miten Josh poika taiteili sanaan mountain viimeistä n-äännettä edeltävän vokaalin. Minä pääsin tunnelmaan.
mimmi kirjoitti 07.01.2006 - 17:29
Ihanasti kuvailtu kauppareissu! Olen kokenut tuon saman tunteen monesti, vaikka en juuri kyseisen megaäänen tuottamana. Ei voi kun todeta, että musiikissa on voimaa ja annetaan sen jyllätä...
Tui kirjoitti 07.01.2006 - 17:31
Rumpukoneet, hyi. Tosin jotkut jytkekappaleet sovivat jonhonkin mielentilaan mutta hyvin vähäisenä annoksena. Siedän humppaakin jonkin verran, mies tosin tokaisi kerran saapuessaan kotiin kesken Erkki Junkkarisen humppamisen sitä mieltä "Tiedäthän, että tämä olisi hyvä peruste erolle". Aivan sama kuin kirjallisen maun vähättely myös musiikillisen maun vähättely on ikävää, siinä sohaistaan jotain ihmisen sisimmässä.

Ja kyllä Tommilakin on aivan varmasti omat musiikkinautintonsa, koska muuten hän ei olisi reagoinut Kirstin juttuun - olihan hän ilmeisesti jopa kuunnellut Grobanin laulun :)
SusuPetal kirjoitti 07.01.2006 - 17:51
Ihan vieras kappale ja esittäjä minulle, alun irkkumeininki oli hyvä.
Vaan -minä tulisin hulluksi ilman musiikkia. Voisin olla paremmin ilman kirjoja kuin musiikkia. Musiikki nostattaa sellaisia tunteita, joita en lukiessa ole koskaan kokenut.
Musiikki pitää muistia ja muistoja yllä, tekee ihmisen kokonaiseksi. Ja ihan sama, minkälainen musiikki sen tekee, kunhan tekee!
Dementoituneiden hoidossa käytetään musiikkia, sillä tunnemuisti ei katoa -jokin vanha, tuttu kappale saa ahdistuneen dementikon rauhoittumaan. Samoin käy meille ei-dementoituneille.
Tui kirjoitti 07.01.2006 - 18:27
SusPetal, aivan totta! Musiikilla on suora yhteys muistoihin, samoin on laita tuoksuilla. Musiikki vie minut suoraan vanhoihin tunteisiin ja muistoihin, joskus vain häivänä. Olen siitäkin samaa mieltä, että musiikki antaa sellaisia elämyksiä, joita muualta ei saa. Onkohan musiikilla jokin suora linkki meidän sisimmistä sisimpään?
SusuPetal kirjoitti 07.01.2006 - 18:33
Kiehtova ajatus tuo linkki sisimmistä sisimpään. Voisin ajatella, että se linkki on minusta minuun, ja välillä voi olla vuosia, ikuisuus. Musiikin avulla saan kiinni siitä, mikä olin joskus. Niin hyvät kuin huonot hetket.
Aah, tästä tulee huominen postaus. Thanks for the memories.
Tui kirjoitti 07.01.2006 - 18:34
Kirsti, kuuntelin taannoin Il Divon ensimmäistä levyä ja löysin siltä kaksi kappaletta, joita veivasin edestakaisin. Ne ovat ihan tämän Grobanin veroisia, joten lohduttaako? Miljoonat naiset ympäri maailmaa ovat huokailleet Il Divoa kuunnellessaan ja laulajia katsellessaan...
Silja Orvokki kirjoitti 07.01.2006 - 20:10
Musiikki on jännä homma. Ilman sitä voi olla pitkiä, pitkiä aikoja ja sitten taas joskus sitä tarvitaan paljon. Viime kesänä löysin minulle uudenlaisen musiikin, rokin. Olin tyystin hämmennyksissä, mutta silti oikein tyytyväinen siitä löydöstä. Samoin kesällä minulle aiheutti Anna Eerikäisen eräs kappale paljon päänvaivaa. Se toi kumma kyllä mieleeni erään eksäni. En tiedä miksi, mutta toi vai.

Eli nauti nyt tästä musiikista ihan täysin rinnoin vain. Ei sitä aina tiedä miksi jokin asia vetoaa. Väliäkö sillä, antaa vedota vain :)
Kirsti kirjoitti 07.01.2006 - 20:16
Hehheh Tui, ajattelin juuri että onneksi tämä ei sentään ollut mikään Il Divo...

Tämä kappale tosiaan jää kertalaakista soimaan ja varmaan kulahtaakin nopeasti. Siksi tästä tapauksesta raportoinkin koska en ole oikeastaan populaarimusiikin ystävä. Parhaat sävärit saan vanhasta kirkkomusiikista, eikä tämä ole mitään diivailua.

SusuPetal, musiikki on vähän niin kuin tuoksut, nekin ovat linkki minusta minuun, vuosien läpi. Joku tuttu tuoksu vuosikymmenten takaa voi nostaa pintaan kaikki vanhat siihen liittyvät tunteet täysin tuoreina ja väljähtymättöminä.
Kirsti kirjoitti 07.01.2006 - 20:18
Ahaa, Silja Orvokki rokkaa ja lukee rakkausromaaneja :)
Ripsa kirjoitti 07.01.2006 - 20:25
Ajattelin viedä juttua sosiaaliselle puolelle, josta Kirsti aloitti. Nimittäin lauantain kauppareissulle.

Me tapasimme vanhan tuttavan, britti-kaverin, jota minä en ole nähnyt moneen vuoteen, mutta mies on kyllä. Mistäs silloin puhuttiin, hän kysyi, että jotain kyllä oli.

Muistutin että hän oli menossa Kuusamon Karhunkierroksella, Bear Route, johon minä että "Beware the Bears", johon hän että "What", jolloin hänen vaimonsa että "Bear Route, BEARS!" ja hän osasi punastua kauniisti.

Jos ajattelen puolestaan jotakin ääntä, niin sitten joulun Scorcesen Dylan-leffaa en ole päässyt vaihteeksi taas eroon tuosta biisistä "Like a Rolling Stone". Olkoon sitten vaikka miten aikakautensa ääni, niin suuri musiikin uudistaja hän on ja sitä paitsi runoilija.

Ruuhka kaupassa oli kamala ja sitä mukavampaa oli miettiä karhuja, jotka ovat kaukana kaupungista. Ainakin vielä toistaiseksi. Olisin siis Kirsti ollut tielläsi! Harrastan ruokaostoksia sosiaalisena tapahtumana! Hyi olkoon!

Terv.

Ripsa
Kirsti kirjoitti 07.01.2006 - 20:33
Ihan vakavasti puhuen Ripsa, mietin kyllä miksi minun täytyy kaupassakäynnistäkin tehdä sellainen kärsimysnäytelmä. Miksi en voisi ajatella, että se nyt vain vie tietyn ajan ja kannattaisi suhtautua siihen niin kuin muuhunkin elämään, ottaa kaikki irti. Kaupassakäyntihän on sosiaalinen tapahtuma, siellä näkee ja kuulee kaikenlaista, muutakin kuin iskelmiä. Itkeviä lapsia, nauravia vanhuksia ja kaikkea siltä väliltä.

Joo, kyllä muistan että 70 luvun lopulla Dylan sykähdytti, mutta nykyään jättää kylmäksi vaikka kivet kuinka vierisivät.
Maria kirjoitti 07.01.2006 - 20:38
Hei Kirsti.
Tarkoitatko vanhalla akustista kirkkolaulua, esim. ortodoksiseen tai gregoriaaniseen tyyliin, ilman säestystä. Vai sellaista kirkkomusiikkia missä on urut mukana? Minä pidän erityisesti korkeista nais- ja miesäänistä vanhassa kirkkolaulannassa, mutta ihoan (yleensä) urkuja. Kirkkomusiikista voin sanoa, että kun se on hyvää, se on todella erinomaisen hyvää.
Kirsti kirjoitti 07.01.2006 - 20:49
Tykkään kyllä ortodoksisesta ja gregoniaanisesta kirkkolaulusta, mutta Palestrinan polyfoniset sävellykset ovat suosikkejani. Hänen musiikkinsa on yleensä ilman säestystä. Toinen suosikkini on Monteverdi, jonka musiikissa taas usein on säestys, ei kuitenkaan urut vaan vaskisoittimia ym.
Tommi kirjoitti 07.01.2006 - 22:15
Kirsti, kiitos. On ollut hauskaa ja virkistävää keskustelua. Koska ihmiset (tai ehkä vain minä?) ovat itseriittoisia, kiinnitin huomioni Louhen toiveeseen, että "toivottavasti" osaan nauttia jostain musiikista. Sitä toivon minäkin ja jos jotakuta kiinnostaa, on blogissani lista lautasellani vaihtuvista levyistä. Eikä kommenttini suinkaan mollannut Kirstin kokemusta sinänsä, vain laulua. Mutta kuten sanoin, on minulla omat oudot lauluni, joille on paikka varattuna, kun kaipaan tietyn tyyppistä mielenkohotusta tai alennusta. No, se siitä.

Yksi tärkeimmistä lauluista on minullekin täällä mainittu "Like a Rolling Stone". Itse asiassa koko Dylanin levy, josta vierivä kivi löytyy, on monen monituisen positiivisen adjektiivin luettelon ansaitseva kokonaisuus. Scorsesen leffakin oli kiehtova, koska se oli kuvaus popomusiikin historiasta eikä pelkästään Dylanin historiasta.
Kirsti kirjoitti 08.01.2006 - 08:25
Tuo on kyllä hauska ajatus, että kaikilla on oma oudot laulunsa. Sen varmaan totta. Oudot laulunsa ja luuranko kaapissa.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 08.01.2006 - 12:41
Sanotaan, että alussa oli sana, mutta se ei olekaan niin, vaan että alussa oli rytmi.(tänä aamuna luin lehdestä tällaisen lauseen) Minulle rytmi on tärkeää, tietysti melodiakin, joskus jopa sanat. Varsinkin suurten runoilijoiden sanat. Ei minulla koko ajan soi, aamut haluan olla hiljaisuudessa, mutta musiikki on äärimmäisen tärkeää elämän kannalta kuten täälläkin on todettu. En käynyt kuuntelemassa tuota Kirstiä sävähdyttävää biisiä. Kuten näissäkin keskusteluissa ilmenee, sävärit aiheuttavaa musiikkia on niin monenlaista. Työni takia ajattelen musiikkia usein tanssin kautta. Koreografiaa aloittaessa haen ensin mieluisan musiikin, ja sitten alkaa laskeminen - musiikkihan on matematiikkaa.

Kun nyt aloitat leivän leipomisen, käy blogissani hakemassa rieskan ohje. Se on helppo tehdä ja erittäin maukas, varsinkin jos siihen lisää vähän siirappia - se taisi jäädä ohjeesta pois.
Mirjam kirjoitti 08.01.2006 - 15:03
Kaikista saamistani kummastuneista katseista huolimatta hyvin usein juuri ostoksilla suurissa marketeissa hyräilen, joskus suorastaan laulelen. Se on paitsi mukavaa, saa minut unohtamaan ruuhkan ja tilanteen kaikkinaisen ahdistavuuden - tunnen olevani vain itseni kanssa niin. - Kiitos tanssivalle pantterille rieskan ohjeesta: ensimmäinen taikina on kohoamassa.
Louhi kirjoitti 08.01.2006 - 16:52
Minun ikiomassa pollajukeboxissani soi usein Radio Novan soittamat kappaleet, nykyään varsinkin Anna Eriksonin "Ei se ollut niin..." raikuu välillä äänekkäänä kuvittellisena esityksenä ihan missä vain ;)

Tommi, mukava, että pidät musiikista. : )
Kirsti kirjoitti 09.01.2006 - 08:44
Kiitos ohjeesta Tanssiva harmaa pantteri. Täytyypä kokeilla heti tänään.

Mirjam, täytyykin kokeilla tuota. Joskus kaupungilla lauleskelen kyllä, mutta yleensä tarkistan ettei kukaan ole kuuloetäisyydellä. Se on tietenkin ihan turhaa häveliäisyyttä.

Louhi, Anna Eriksonilla onkin sielukas ääni.
Anu kirjoitti 09.01.2006 - 16:23
Louhi: "Suomalaista humppaa en voi sietää enkä teknon jytkettä. Rumpukoneen rämistely ei mielestäni tosiaankaan ole musiikkia vaan rumpukoneen rämistelyä ;)"

Aikoinani vuosikausia teknobileissä luuhanneena voisin sanoa, ettei teknossa juuri käytetä rumpukoneita ja toisaalta rumpukonettakin voidaan osaavissa käsissä käyttää luovasti, rämistelemättä. Elektroninen musiikki on monelle aika suuri tuntematon, ja se nuorten rallimiesten autoista kantautuva jytke ei välttämättä ole esimerkki parhaimmasta päästä.

Mutta tekno ei oikeastaan toimikaan kuuntelumusiikkina, siinä on tärkeintä rytmi. Ja sen merkitys korostuu erityisesti juuri noissa biletapahtumissa.

Toki minä kuuntelin kaikenlaista teknontapaista kotonakin silloin, kun vielä kävin bileissä, mutta lakattuani käymästä niissä ovat myös sen alan levyt jääneet pölyttymään hyllyyni. Kyse on siis oikeastaan eräänlaisesta mielentilasta.
Kirsti kirjoitti 10.01.2006 - 07:21
Tunsin kyllä maailmojen välisen railon avautuvan kun veljenpoika kuunteli teknoa. Silloin tajusin ehkä elävämmin kuin koskaan sukupolvien välisen kuilun joka ei omalla kohdallani ole ylitettävissä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta