Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
12.10.2006 - 09:46
Olen pinnallinen ihminen. Tämä on järisyttävä havainto, sillä en ole koskaan pitänyt itseäni pinnallisena, päin vastoin, olen aina ajatellut olevani aivan tuskastuttavan syvällinen. Mutta ehkä olen mennyt siihen samaan vanhaan halpaan mihin moni muukin ja kuvitellut että synkkämielisyys ja kaikkinainen surkeus on syvällisyyttä. Mutta eihän se ole. Minä olen ollut synkkämielinen ja surkea pinnallisesti.

Tämä uusi oivallus omasta pinnallisuudesta on ehkä jotenkin poreillut jossain mielenpohjalla jo pitempäänkin. Se on kypsynyt siellä ja odottanut, että ymmärtäisin itseäni hiukan enemmän. Siis minähän olen kirjoittanut näitä kepeitä kirjoja ja kuvitellut, että minä kirjoitan niitä vain siksi, että minun on pakko ja että oikeasti minulla olisi jotain kovinkin syvällistä sanottavaa jonka voisin sitten sanoa kun minulle annettaisiin mahdollisuus. Mutta näinhän se ei siis mene. Minulla olisi nyt ollut aikaa sanoa ja kirjoittaa jo vaikka mitä syvällistä ja ihmeellistä ja maailmaa mullistavaa, mutta minä en ole saanut mitään aikaiseksi. Kuukaudet kuluvat, minä kyllä kirjoitan, mutta mitään julkaisemisen arvoista ei synny. Olen alkanut taas miettiä mahdollisuuksiani uudelleen kouluttautua johonkin järkevämpään ammattiin. Eräs ystäväni on alkanut haaveilla jalkahoitajan ammatista. Minä en sellaiseen voi ryhtyä koska inhoan känsiä ja kynsiä ja kaikkea muuta mitä ihmisistä irtoilee. Mutta jotain tässä pitäisi kai nyt keksiä, koska jos minä en tosiaankaan koskaan pysty kirjoittamaan mitään syvällistä, niin kannattaako minun sitten kirjoittaa mitään?

Jaa että miksi minä nyt yhtäkkiä tajusin olevani pinnallinen? Siihen vaikutti postaus jossa kerrottiin, että yhdessä lempikirjoistani, Tournierin Perjantaissa "kysymys on ympäristön hallintaan tottuneen järjestäytyneen identiteetin taistelusta Toista - luontoa, sisäistä eläintä ja naista - vastaan. Tournier tekee hillitöntä pilkkaa hallinnan kielenkäytöstä, taloudellisen kasvun projektista, mittaamisesta... Kyseessä ei ole haaksirikko autiolle saarelle vaan haaksirikko modernin ihmisen mielenmaisemaan." Siis noin se ilman muuta on, mutta minä en koskaan ole ajatellut Perjantaita muuten kuin hauskana romaanina. Minä en ikimaailmassa olisi keksinyt, että siinä oli kysymys jostain tuollaisesta. Minusta Robinson oli huvittava turhan tärkeä ukkeli joka kekkaloi siellä saarellaan ja kauhistui kun Perjantai oli sellainen vaikeasti pideltävä hiukan brutaali ja kuitenkin suloinen luonnonlapsi.

Ja sitten huomasin toisaalla osataan vaikuttua aivan aidon ja vilpittömän oloisesti jopa Almodóvarin elokuvasta, jotka taas minua eivät ole koskaan puhutelleet. Minä olen luullut, että ne jotka ihailevat Almodóvarin elokuvia ovat samanlaisia teeskentelijöitä kuin ne jotka ihailevat Kaurismäen elokuvia. Mutta nyt minä yhtäkkiä tajusin, että nämä ihmiset yksinkertaisesti ymmärtävät elämää ja taidetta jotenkin paljon syvällisemmin kuin minä. (Pinnallisuuttani osoittanee, että jouduin aikamoneen kertaan tarkistamaan kuinka Almodóvar kirjoitetaan enkä ole varma että menikö se vieläkään oikein.)

Etappisika kirjoitti 12.10.2006 - 10:39
Kaipaat itsellesi siis sekä Suomen Poliisiliiton ja sisäministeriön skannerin hyväksymää kampausta että nykyistä syvällisempää imagoa?

Jälkimmäisestä annan seuraavan neuvon: Unohda elokuvahöpötys, unohda kirjallisuushöpötys, unohda feministinen höpötys, Toiseus, seksualiteetti ja modernin projekti.

Nämä on mankeloitu jo sataantuhanteen kertaan, ja toiset satatuhatta kertaa ovat kirjallisuuskriitikoitten ja humanistiväitöskirjantekijöiden aivoissa, nyt vielä suomalaisen hidaskasvuisina ituina, mutta epäilemättä seuraavan 5-10 vuoden sisään saamme näistäkin versoista vielä julkisuudessa nauttia enemmän kuin mikä kohtuullista olisi.

Muunna blogisi vaikka viinintuntijan blogiksi, voit puhua mitä sattuu, kuten ennenkin, mutta saat samalla syvällisen viinintuntijan maineen ja arvostuksen. Tai jos haluat pysyä kaunotaiteissa, ota arvioitavaksesi vain tanssitaidetta, kirkkotekstiilejä, vikellystä tai theremininsoittoa (osaisikohan Ermala?); tai turkulaisena voit alkaa rähinöimään paikallisesta rakennuskulttuurista, uudisprojektien massoittelun virheistä, kaavamuutosten valitusteiden uudistustarpeesta, uhkaavasta kulttuuripääkaupunkistatuksen yhteydessä tapahtuvasta maineen menetyksestä yms. Pian olet valtuustossa että heilahtaa, ja sinua tervehditään kunnioittavasti mihin tiesi sitten Turun turuilla viekin.

Ja hätävarana: onhan sinulla syvällisiä kirjaprojekteja muhimassa. Kyllä ne siitä.
pagisija kirjoitti 12.10.2006 - 10:47
Kävin, luin, huvituin ja samaistuin. Tuttuja mietit.

Tekisi mieli perata asiaa enemmänkin - joskaan ei ehkä kovin SYVÄLLISESTI - vaan nyt en millään ehdi. Pinnallinen elämäni kutsuu!
Kirsti kirjoitti 12.10.2006 - 11:30
Etappisika, palautteesta päätellen en kauhean hyvänä hätävarana osaa pitää syvällisesti muhivia kirjaprojektejani... Mutta uudisprojektien massoittelun virheet toki aina kiinnostavat, mitä niillä sitten tarkoitetaankin. Massaahan minulta löytyy.

No mukavaa että löytyy kaikupohjaa sieltä suunnasta, pagisija.
SusuPetal kirjoitti 12.10.2006 - 12:03
Kaiken syvällistäminen on syvältä.
Siitä tulee vaan migreeniä, jos syvällisyys muuttuu pakolliseksi, ainoaksi oikeaksi tavaksi hahmottaa maailmaa, luoda, miettiä.
Höh.
Ei jaksa.
Don't worry, be happy.
Paljon parempi ohjenuora. Mielummin hilpeänä hautaan kuin syvällisesti syvälle.
marika kirjoitti 12.10.2006 - 12:06
jaah, taitaa olla minullakin tämä syvättömyyssyndrooma. Klassikkokammoksi olen sitä itse kutsunut, ja epäilen vahvasti, että henkilöt jotka pitävät Almod..(jne)loistavana ohjaajana ja Alastisalissa suomalaisen kirjallisuuden historian merkittävimpänä teoksena ovat vain päästään vinksallaan, eivätkä oikeasti kehtaa tunnustaa, että ovat ihan taviksia niin kuin kaikki muutkin.
Hyvä etten ole yksin - vertaistuki auttakoon meitä pohjattoman syvättömiä poloisia.
Kirsti kirjoitti 12.10.2006 - 12:36
Susu, kaiken syvällistäminen on toki syvältä, mutta jos ihminen on syvällinen luonnostaan, niin sehän on hienoa.

marika, lohduttavaa huomata, että meitä syvättömiä tosiaan löytyy.
SusuPetal kirjoitti 12.10.2006 - 12:51
Niin mutta, onko se hienoa? Olla syvällinen luonnostaan? Hienompaa kuin olla pinnallinen? Ettei tässä nyt syvällistettäisi asioita taas:) Arvotetaan syyttä suotta?
Kirsti kirjoitti 12.10.2006 - 13:04
Voi minua, olen syvällisyysvaatimuksen hapattama.
Veikko kirjoitti 12.10.2006 - 16:29
Minä olen niin tavis ja syvyydetön kuin olla voi ja silti Almodovarin elokuvat ovat mielestäni loistavia.


Kirsti kirjoitti 12.10.2006 - 17:37
Veikko, jos tykkäät Almodovarin elokuvista et ole tavis, vaan syvis.
Sari alias Lady Baffles kirjoitti 12.10.2006 - 17:48
Minusta on äärettömän pinnallista luulla, että elokuvamaulla on jotain tekemistä syvällisyyden kanssa, joten olet kai sitten pinnallinen, ainakin tuon arvelun osalta.
Otan riskin ja heittäydyn vielä pahemmaksi nipottajaksi:
Pinnallisuutta ylistetään liikaa. Pinnallisuus on ihan oikeasti huono ominaisuus ihmisissä. Enkä nyt siis todellakaan puhu mausta tai kulttuuriharrastusten laadusta. Syvällisyys on minusta sitä, että haluaa ja osaa katsoa asioita pinnan alle, siis sitä ettei tyydy vaikutelmiin tai valmiiksi pureskeltuihin mielipiteisiin. Itse yritän kitkeä pinnallisuutta itsestäni pois kuin juolavehnää porkkanmaalta.
Mutta almodovareja katselen ihan kyllä omaksi ilokseni, en muuttuakseni syvällisemmäksi.
Anonyymi kirjoitti 12.10.2006 - 18:38
Jaa muistaakseni postmoderni suhtautuu epäilevästi modernin painottamaan syvällisyyteen, mihinkäpä ei suhtautuisi. Ehkä nämä on merkityksettömiä käsitteitä ja jälkikäteisiä arvioita. Tärkeintä on ymmärtää ja nauttia (tuottaa) jostain, ehkä itse kullekin ominaisesta, ja iloita siitä.
Hotanen kirjoitti 12.10.2006 - 18:54
Etappisian kommentista tuli mieleeni, että asiantuntijaksi tullaan asiantuntijaksi julistautumalla.
Merja kirjoitti 12.10.2006 - 20:46
Minusta sinä kirjoitat syvällisistä kepeästi, enkä keksi, mikä voisi olla sen tärkeämpää.
Kirsti kirjoitti 12.10.2006 - 22:28
Voi kiitos Merja. Olipa kauniisti sanottu.

Hotanen, tuo on kyllä totta ja se kannattaisi muistaa.

Olet oikeassa anonyymi, minulla onkin ollut vaikeus juuri tuossa ymmärtämisessä. En ole oikein ymmärtänyt, mikä on sitä minulle ominaista.

Sari, eikö mielestäsi tuollaista jakoa voi elokuvamaun perusteella tehdä? Eivätkö Tarkovskin elokuvien katselijat ole mielestäsi syvällisempiä kuin ööö minkä nyt keksisin, no minkä tahansa Hollywood viihdemömmöelokuvasta nautiskelijat?

Se voi kyllä olla, että pinnallisuutta ylistetään liikaa, mutta minä en ole ylistänyt, vaan päinvastoin pyrkinyt olemaan valtavan syvällinen ja nyt tänään, yhtäkkiä minä tajusin että se ei ole tainnut koskaan onnistua. Niin se vain on.
Blogisisko kirjoitti 12.10.2006 - 23:13
Postmodernismissa ei etsitä perustaa, ei alkusyytä. Väitetään, että kaikki on pelkkää pintaa. Salaisuus on, että ei ole salaisuutta. Ei ole mitään syvyyttä. Tekojen takana ei ole subjektia, minää. Kirjojen takana ei ole kirjoittajaa, ei edes Kirsiä.

Tui kirjoitti 13.10.2006 - 00:00
Merja puhuu asiaa. On pinnallista kepeyttä ja ajatuksia herättävää kepeyttä. Arvaa kumpi on hankalampaa?

Minä pidän Almódovarista ja olen ihan vaan tavallinen.
Anni kirjoitti 13.10.2006 - 04:21
Minulle tulevat nämä syvällisyys-pinnallisuus -jutut ohimenevän omakohtaisen murehdinnan aiheeksi aina kun jossakin herätellään vanhaa tuttua keskustelua viihteestä vs. taiteesta, niin kuin Parnassoblogissa hiljan. Olen jotenkin huomaamatta päätynyt sellaiseen ei kovin originelliin päätelmään, että syvällinen=taide ja pinnallinen=viihde. Turha mainitakaan että näissä yhteyksissä käy aina ilmi, että useimmat kirjat, joista tykkään, ovatkin sitä viihdettä. Ja siitä seuraa ajatus, että oma maku ja kukaties koko kokemuspiiri ovat viihteellisiä niin ikään. Vaan mitäpä siitä.

Kirsti kirjoitti 13.10.2006 - 09:22
Hah Blogisisko, tosiaan, ei siellä ole edes jotain kirsiä.

Tui, sekin sitten vaihtelee, että mikä kenessäkin niitä ajatuksia herättää. Se mikä sinun mielestäsi on ajatuksia herättävää kepeyttä voi toisen mielestä olla pelkkää pinnallisuutta, ja usein onkin.

Anni, jotenkin noin ovat minunkin ajatukseni edenneet. Ja niin kauan olen taistellut tuota linjausta vastaan, vaan nyt en taida enää viitsiä, vaan otan pinnallisuuden ikeen niskaani ja olen tyytyväinen.
Tui kirjoitti 13.10.2006 - 10:56
Kirsi, koska joku kokee jonkun ajatuksia herättäväksi ja toinen saman asian pinnalliseksi, niin mihin muuhun tällainen pinnallisuus-syvällisyys -keskustelu johtaakaan kuin päättymättömään eipäs-juupas-väittelemiseen. Olisiko yksinkertaisinta (ei) vain hyväksyä oma kirjoittajalaatunsa? Maailma olisi aika tylsä, jos kaiken taiteen pitäisi olla "syvällistä". Oikeasti emme tiedä mikä missäkin taiteessa ketäkin koskettaa. Pinnallinen pläjäys voi olla jollekin antoisaa ja syvällinen ajattelu yhtä puuduttavaa kuin hammastahnan tuoteselosteen lukeminen. Yksinkertaisia totuuksia ei ole. Tosin keskustelun tästä aiheesta aina saa aikaiseksi.
Sari alias Lady Baffles kirjoitti 13.10.2006 - 11:38
Jos joku nauttii Tarkovskista, on hän luultavasti aivoiltaan sellainen, että osaa "lukea" monimutkaisempaakin elokuvakieltä. Hollywood-kerronta ei tähtää älylliseen nautintoon, vaan tunne-elämyksiin. Myös tunne-elämykset voivat olla syvällisiä, mutta olet oikeassa, viihteeksi tehty ei tähtääkään syvälliseen kokemukseen.
Olen kuitenkin kohdannut älyllisesti suuntatuneissa ihmisissä (siis juuri sellaisissa, jotka nauttivat "monimutkaisista" elokuvista) sellaista pinnallisuutta, että oksat pois. Ei se, että osaa artikuloida ajatuksensa monimutkaisesti(=vaikeaselkoisesti?) tee kenestäkään syvällistä. Voihan mitä pinnalisimmankin ajatuksen esittää vaika kuinka monimutkaisesti.
esim." Kohtaamisen esteettinen ulottuvuus ei tuottanut odotusten mukaista nautintoa" =sokkodeitti oli haahka.

Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että pinnallisuutta ylistetään liikaa. Koko kulttuuri on suuntautumassa vaikutelmiin ja imagoon. Se on minusta sääli.
Anonyymi kirjoitti 13.10.2006 - 11:39
..ja vaikka kuinka lyhyen kommentin voi täyttää typoilla...
Kirsti kirjoitti 13.10.2006 - 13:23
Niin Tui, minusta tuntuu että olen taas askelen lähempänä Suurta Päämäärää, eli ominaislaatuni hyväksymistä.

Sari, olet oikeassa vaikutelmien ja imagon suhteen. Minustakin on sääli, että niihin keskitytään. Toisaalta keskivertoviihdemömmöhollywood elokuva voi liikauttaa katsojan tunteita hyvin syvältä, mutta onko ihminen silloin pinnallinen jos hän liikuttuu syvästi jostain kulttuurituotteesta joka on tuotettu rahanansainta mielessä.

Ritviecav kirjoitti 14.10.2006 - 00:22
Kyllähän ne, joilla on rahanansainta mielessä tuottaessaan niitä ns. kulttuurituotteitaan, voivat olla todella taitavia ja osaavat valmistaa sellaista viihdemömmöä, josta liikuttuu. Eihän se ole kiinni ihmisen pinnallisuudesta tai syvällisyydestä, vaan eläytymiskyvystä, joka myös ainakin osittain liittyy ihmisen omiin elämänkokemuksiin. Se on se tunnemuisti, josta Tuin kanssa oli puhetta erään runoni kohdalla. Näin minä sen näen.

Sitä paitsi mielestäni hyvissä kirjoissa on sekä kepeyttä että syvällisyyttä. Mutta koska se syvällisyys on syvällä, ei sitä ehkä ensilukemalla aina edes huomaa. Se voi tulla esille vasta uudelleen lukemalla. Summa summarum: uskon, että jos kirjailija kirjoittaa sydämellään, ei tulos voi olla pinnallista.
Kirsti kirjoitti 14.10.2006 - 21:27
Minä en muuten usko tuohon, siis että jos kirjailija kirjoittaa sydämellään, ei tulos voisi olla pinnallinen. Minusta on erehdys kuvitella, etteikö viihdemömmöä tehtäisi myös sydämellä. Vaikka siinä ajatellaan rahaakin, tarvitaan myös vilpitöntä sydäntä, muuten lopputulos jää vajaaksi.
kaura kirjoitti 14.10.2006 - 22:19
Luultavasti nuortenpalstarunot ovat kaikkein aidoimmalla sydänverellä kirjoitettuja.

Kyllä minusta amfibi-Kirsti kulkee syvänteissä, ilmassa ja sillä välillä.
Kirsti kirjoitti 14.10.2006 - 22:30
Voi, nuortenpalstarunot ovat ihaninta maailmassa, tai ainakin melkein. Ainakin jossain tietyssä mielentilassa jossa usein olen.
minh kirjoitti 15.10.2006 - 04:33
On muuten pelottavaa ryhtyä ajattelemaan itsestään, että olenkohan pinnallinen vai syvällinen ihminen. Joskus joku kertoo vaikka, että "puhuttiin eilen puolison kanssa tosi syvällisiä" tai "meillä oli tosi syvällinen keskustelu" ja kun kuulee siitä tarkemmin, itsestä se tuntuu ihan pinnalliselta. Sitä voi kukin kategorisoida omat ja toisten jutut pinnallisiksi tai syvällisiksi, mutta missä se raja sitten menee? Millainen on pinnallista ja millainen syvällistä, eikö se riipu aika kunkin henkilön kokemuksesta ja oikeastaan kaikesta, henkilön ominaislaadusta, että mikä hänen kohdallaan on pinnallista ja mikä syvällistä?

Minä olen usein erehtynyt pitämään vaikeaselkoista syvällisenä ja potenut alemmuuskompleksia esim. siitä, että blogini käsittelee niin pinnallisia asioita tai että käsittelen syvällisiä asioita pinnallisesti.

Usein kuitenkin kyse on vain lauserakenteista, sanoista, miten jonkun asian ilmaisee, siitä vedetään johtopäätökset henkilön tai asian syvällisyydestä/pinnallisuudesta.

Jostain syystä on karmea loukkaus kutsua toista ihmistä pinnalliseksi. Mehän voidaan kutsua toisia pinnallisiksi vain sen perusteella mitä itse heiltä saamme, mitä meille heiltä välittyy...ja pinnallisuus voi muuttua syvällisyydeksi ja päinvastoin sillä matkalla, kun sanoma tai asia välittyy ihmiseltä toiselle; lukija, kuulija, kokija voi tehdä kuulemastaan, lukemastaan ja kokemastaan jompaakumpaa, mutta onko tällä pinnallisuus/syvällisyys-akselilla oikeasti minkäänlaista kunnon objektiivista määritelmää? Voi herranjumala, minähän eksyin taas tänne termiviidakkoon, en tiedä pitäisikö käyttää sanaa subjektiivinen vai objektiivinen tuosta määritelmästä...:o

Perkele, unohdetaan koko juttu...

-minh-
Kirsti kirjoitti 15.10.2006 - 08:25
hahhah minh, olet asioiden ytimessä. Kyllä tämä pinnallinen-syvällinen juttu on minustakin hämärä. Mutta itse huomaan olevani pinnallinen silloin kun olen itse ensimmäistä kertaa oivaltanut jonkin syvällisen jutun itsestäni tai maailmasta ja kerron sen sitten jollekin, joka katsoo minua nokanvartta pitkin ja tajuan, ettei asiassa hänelle ole mitään uutta. Olen luullut oivaltaneeni jotain, enkä ole tajunnut, että minua viisaammat ihmiset ovat miettineet samaa asiaa jo kauan sitten ja jos olisin osannut lukea oikeat kirjat tai katsoa oikeat elokuvat tai olisin pitänyt korvani auki koulussa, minäkin olisin tajunnut tämän asian jo aika päiviä sitten.
minh kirjoitti 15.10.2006 - 09:57
No mutta tuohan nyt on ihan raivostuttava tilanne. Ja useasti omalla kohdallani ollut.. Ei se tahti, millä me oivalletaan asioita itsestämme tai maailmasta tee minusta meistä pinallisia tai syvällisiä. Ehkä pikemminkin halu ymmärtää ja oivaltaa. Me jotkut tullaan vähän jälkijunassa, mutta siitä ei lähdetä jumalauta mitään johtopäätöksiä vetämään!! :D
-minh-
ruu kirjoitti 15.10.2006 - 15:41
Hahhah, jos jotakin olet, niin hauska tyyppi, Kirsti! Itsensä analysointi tuottaa kyllä hupihetkiä itse kullekin.. Terveellinen harrastus oikeassa mittasuhteessa nautittuna!:)
Kirsti kirjoitti 15.10.2006 - 20:33
Aivan niin minh, varokoot ihmiset tästä lähtien vetämästä johtopäätöksiä moisesta!

hyvä että naurattaa ruu:)
Petja Jäppinen kirjoitti 29.10.2006 - 15:36
Syvällisyys on aina suhteessa pintaan.

Minulla on vain pintaa sen verran paksulti, että pinnallisuuteni näyttää syvältä.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2008 - 19:05
Mitä hittoa edes meinaa syvällisyys? KOlen tullut siihen tulokseen,että kaikki on pinnallista. Ihminen ei vaan halua jatella,että kaikki mitä on on tässä. En tajua.
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 08:51
Yep what.s good for the goose is good for the gander. Great idea.
tattoo supply kirjoitti 26.08.2010 - 06:45
Everyone knows is very sexy piercing, navel, ears, lips, tongue, eyebrow, nipple, ear bones, nose, face and other body parts can all be perforated, perforated flashing nails will make people excited, confident and beautiful . We know that health is the most Curved Ms Needles important, so our project is completely perforated in the hospital operation. We are professional doctors to operate. Rigorous health checks, all perforated needle and all consumables Tattoo Relievo Kits are one-time disposable for. All of our ornaments are perforated with 316 medical steel, will not produce any infection in allergy. Perforation of the cost includes a free piercing jewelry. Piercing look at our work. We will regularly update the picture, please view our website and visit often.
Reta Bostow kirjoitti 10.09.2011 - 20:46
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
How to buy an essay kirjoitti 14.12.2011 - 14:11

Distance learning has gained a great impetus in the present education pattern. Everyone wants to do something else along with pursuing a course. You can continue your studies along with your job priorities with the assistance of distance education. But in ordinary distance education there are several problems at the level of correspondence. Online education is a type of distance education you may consider but diminishes the pitfalls of regular distance education system.
_________________________________
Buy UK essay
Buy a custom essay
custom paper writing help kirjoitti 23.02.2012 - 07:48
About online essay help
Writing an essay or dissertation for your certificate requires that you speak to your audience (your professor) and use words that are familiar to him or her. If possible, write the essay or dissertation that is in their area of expertise.
Academic essay writing
custom paper writing help kirjoitti 23.02.2012 - 07:48
About online essay help
Writing an essay or dissertation for your certificate requires that you speak to your audience (your professor) and use words that are familiar to him or her. If possible, write the essay or dissertation that is in their area of expertise.
Academic essay writing
literature review kirjoitti 09.03.2012 - 16:27
Give the pupils something to do, not something to learn; and the doing is of such a nature as to demand thinking; learning naturally results.
literature review examples
essay writers kirjoitti 09.03.2012 - 16:58

All the learning' my father paid for was a bit o' birch at one end and an alphabet at the other.
essay service
oral presentation  kirjoitti 21.03.2012 - 06:27
Your post is very informative. You have written it very well. I will keep on coming here to check new updates. Thanks for sharing this article.
dissertation kirjoitti 11.04.2012 - 13:17
The talks in Tehran follow an announcement Sunday by Iran's oil ministry that it was halting crude exports to French and British companies,
free sample term papers kirjoitti 16.04.2012 - 17:47
Yes, I agree with it! A valuable comments is particularly recommended. Not only for the blog owner, but for our self as well. Nice work, thanks for sharing such an informative ideas. I appreciate the information, well thought out and written. Thank you! Have a nice day!
term paper writing service
custom term paper
term papers guide kirjoitti 14.05.2012 - 16:19
I wonder how you got so good. This is really a fascinating blog, lots of stuff that I can get into. One thing I just want to say is that your Blog is so perfect!
college term paper guide | term paper guru | term paper writing
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta